Siirry pääsisältöön

Pauliina Vanhatalo: Korvaamaton

Tammi 2012
203 sivua

Oululaisen Pauliina Vanhatalon (s. 1979) neljäs romaani kertoo kolmekymppisen lakinaisen Aamu Mikkolan kolmesta elämästä. Töissä hän setvii perheriitoja, naapurikaunaa, työtapaturmia – pienempiä ja suurempia selkkauksia, joihin kaikkiin on löydyttävä jollain tapaa selkeä ja looginen ratkaisu. 

Aamun yksityiselämä on uusperheen ristivedossa, ja oma mielen syvimpään sopukkaan on piilotettu suruista se raskain: oman lapsen menetys. Aamu pakenee hankalaa elämäntilannettaan hakemalla äitiyslomansijaisuutta. Hän saa paikan pikkukaupungin käräjäoikeuden tuomarina.

Etäisyys omaan elämään ja läheisiin ihmisiin auttaa selvittämään tunne-elämää ja ihmissuhteita, ajattelee Aamu. Hänen strategiansa ei kuitenkaan toimi täydellisesti, sillä työnsä voi valita, samoin ihmissuhteensa, mutta kaikki ei ole valittavissa ja hallittavissa.

Rinnakkain asettuvat julkinen ja yksityinen, hallittu ja hallitsematon, järki ja tunne, tulevaisuus ja mennyt. Osittain siksikin Korvaamaton onnistuu käsittelemään vaikeaa ja läpeensä tunnepitoista aihetta ahdistamatta lukijaansa tai sortumatta pateettisuuteen. Etenkin elämän epävarmuus kuvataan tarkasti ja todesti.

Hallittu rakenne ja puhutteleva sisältö saavat minulta neljä ja puoli tähteä. Korvaamaton jää mieleen. Se kertoo ennen kaikkea sydämen rohkeudesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Reko Lundán: Rinnakkain

Kirjailija ja teatteriohjaaja Reko Lundánin (1969-2006) tuotanto pitää sisällään kolme romaania: Ilman suuria suruja (2002), Rinnakkain (2004) ja yhdessä vaimonsa Tiina Lundánin kanssa kirjoitetun Viikkoja, kuukausia (2006). 37-vuotiaana aivosyöpään menehtynyt Lundán tunnettiin ennen kaikkea yhteiskunnallisia aiheita käsittelevänä näytelmäkirjailijana. Eettisyys ja minuuden ongelmat ovat eurooppalaisen nykyromaanin perusteemoja, jotka näkyvät myös suomalaisessa kirjallisuudessa. Rinnakkain -romaanissa eletään 2000-luvun alkua. Jarmo ja Kirsi Koponen asuvat lapsineen Helsingin Koivunotkossa, rauhallisella pientaloalueella. Jarmo työskentelee työvoimaohjaajana, Kirsi on ulkoministeriön palveluksessa. Kun Kirsille tarjoutuu mahdollisuus lähteä vuodeksi töihin Brysseliin, alkaa Jarmon ahdistus kasvaa häiritseviin mittoihin. Ja kun joukkoon lisätään vielä uhkaavasti lähestyvä keski-ikä (hui kamalaa!), taloyhtiön kosteusvaurio ja naapuriin perustettava asunnottomien tukikoti, niin...

Markus H. Korhonen: Puistola

Urbaanin oululaisuuden kannalta vilkkaassa paikassa sijaitsee vuonna 1912 valmistunut Asunto-osakeyhtiö Puistola. Iso- ja Pakkahuoneenkatujen risteyksen luoteiskulmassa oleva – tätä nykyä vaaleanpunainen – viisikerroksinen kivirakennus veikeine kulmineen, käänteineen, ikkunoineen ja kattomuotoineen herättää sukupolvesta toiseen ohikulkijan huomion, olipa ohikulkija sitten avojalakanen oululainen tai tullista tullut . Nyt kun Oulun keskusta hakee Valkean rakentamisen myötä uutta ilmettään – ja luoja paratkoon, löytää sen toivottavasti joskus – on miltei lohdullista ajatella judeng-tyyliä henkivän Puistolan ajatonta eleganssia. Legendaarisen kulttuurihistorioitsijan  Markus H. Korhosen historiakatsauksessa rakennustekniset seikat jäävät sivusosaan: painopiste on kulttuuri- ja sosiaalihistoriassa. Keskieurooppalaista myöhäisjugendia edustavan Puistolan nykyinen väritys ei ole alkuperäinen. Alkuperäinen ulkoseinäväri luokiteltiin 1990-luvulla tehdyissä tutkimuksissa persik...

Teuvo Pakkala: Vaaralla

K. F. Kivekäs 1891 Pieniä eläjiä olivat.     Heillä oli oma talo ja se oli laitakaupungilla, niin kuin ne ovat pienten eläjäin talot. Asuinrakennus oli matala ja pieni. Tavallinen mies ylettyi kädellään räystääseen – – Sammalta kasvoi katto, nurkkalaudat olivat irvollaan, ikkunat vinossa köyröttivät ja lasit olivat sameat ja moniväriset, aivan kuin niitä olisi hienovärisellä sateenkaarella hangattu. Keskempänä kaupunkia olisi semmoinen talo ilman armoa tuomittu purettavaksi, vaan Vaaralle se vältti ja sai siellä olla. Vaa ralla: kuvia laitakaupungilta on Teuvo Pakkalan (1862 - 1925) kolmas romaani. Siinä eletään myöhempien teosten, Elsan (1894) ja lapsinovellien miljöössä: Oulun laitakaupungin köyhässä hökkelikylässä, jossa on vielä vahvasti maaseudun tuntu. Vaaraa kutsuttiin myös Kakaravaaraksi, koska seudun ainoa rikkaus oli lukuisa jälkikasvu. Keskikaupungin kivikadut ja porvaristalot eivät sijainneet kaukana, mutta elinolojen kontrasti on vahva ja Pakkala ...